Inget Första Intrycket idag
Added 2017-06-18 12:59:26 +0000 UTCSom många redan har märkt så har vår recension av filmen "Orion" blivit nedtagen av en av filmskaparna eftersom vi använt klipp ifrån filmen. Som vi dock behövt förklara alldeles för många gånger vid det här laget så är det fullt tillåtet att använda klipp ifrån filmer, om man gör det i syfte att recensera eller kritisera en film. Det kallas Fair Use, eller, i Sverige, citaträtten.
Vi jobbar på att försöka få upp recensionen igen, och vi hoppas att den snart ska gå att se igen. Men tills dess sitter vi med en copyright strike, som gör att vi inte kan ladda upp videor på över 15 minuter.
För att inte behöva korta ner avsnittet, och för att inte riskera ännu en onödig strike, kommer vi därför skjuta fram dagens avsnitt av Första Intrycket, där vi ser Orion, tills det här har löst sig.
Ifall detta inte löst sig innan nästa söndag kommer vi att dela upp recensionen som ska ut då i två delar, så att ni åtminstone inte behöver vänta i onödan på det nya avsnittet.
(P.S. Även om det står på videon att det är SF som tagit ner recensionen så har de inte gjort något, utan en av filmskaparna har bara använt deras namn.)