DoujinStars
montefjanton
montefjanton

patreon


Nyhetsbrev september/oktober!

MONTEFJANTONS NYHETSBREV

SEPTEMBER/OKTOBER 2017

Välkommen till den här helt nya feature:n på vår Patreonsida, något så revolutionerande som ett nyhetsbrev! En gång i månaden kommer vi att berätta i lite mer detalj om alla våra nuvarande projekt, planer för framtiden och annat som vi har för oss. 

Tanken är helt enkelt att ni som stödjer oss här på Patreon ska få en bättre inblick i kanalen, våra projekt och planer, nya videor, osv., och gärna i lite längre form än en bild på Instagram eller en kort text på Facebook.

Vi kommer försöka få ut nyhetsbreven den 1:e varje månad, men det kan variera med ett par dagar. Och eftersom vi börjar med dem så sent i september tänkte vi slå ihop nyhetsbreven för denna och nästa månad i ett extra långt premiärbrev!

I dagens nyhetsbrev berättar vi om:

· Allt nytt vi lagt till på Patreon,

· Vårt långsiktiga mål med YouTube, Patreon m.m.,

· Swish & postbox,

· Felix Recenserar – nya recensioner, Skräckmånaden,

· Mystikhörnan – årets största projekt,

· Basses Rätt i Skafferiet – nya avsnitt?,

· Kommande events vi ska (och inte ska) på,

· Planer för vloggar, Midnatts-Let’s Play m.m.


NYTT PÅ PATREON

Som en del säkert redan sett så har vi lagt till en massa nya priser man kan välja som sponsor, samt gett varje nivå en snajdigare titel:

$1 – Idiot-Benges Seal of Approval: yay för asgamla referenser som typ 10 pers kommer fatta! Den här nivån är i princip oförändrad sen tidigare. Som tack för att man sponsrar oss får man tillgång till Patreonflödet och kan kommentera det vi lägger ut – och man får dessutom ett tårdrypande tackbrev!

$3 – Den Inre Cirkeln – ny prisnivå! Alla som donerar $3 eller mer får tillgång till det här och alla framtida nyhetsbrev och får ta del av mer nyheter och bakom kulissernasnack än vi brukar ge ut annars!

$5 – Ni väljer filmen! Vi tänkte testa något nytt, nämligen att låta er Patreonsponsorer rösta fram en film vi glor på i Första Intrycket varje månad. Vi kommer välja ut 3-5 stycken filmer (alternativt ha en längre lista som vi uppdaterar kontinuerligt) som vi brukar få många önskemål om, men som vi kanske annars inte skulle recenserat. Sen får ni rösta fram vilken vi ska titta på! Skicka gärna in förslag ifall du kommer på en film vi inte tagit med i listan. Vi kommer att köra den första omröstningen första veckan i oktober! (Det kan hända att vi då väljer att göra en recension på den, och då väntar vi med att släppa avsnittet tills recensionen kommit ut, så avsnittet inte spoilar recensionen!)

$15 – Officiell sponsor – precis som tidigare står alla på den här nivån med som officiella sponsorer i alla eftertexter och videobeskrivningar vi har i våra videor. Dock kommer de som är officiella sponsorer även få tillgång till priserna på de lägre nivåerna, så det blir ändå en uppgradering!

$35 – BRIS-kokbok – du får hem en Basses Rätt i Skafferiet-bok signerad av Basse, Felix och Johan – samt alla tidigare priser!

$35 – Signerad t-shirt – väljer du den här nivån får du en signerad tröja hemskickad, med fritt val av motiv från de fyra modeller vi har!

$35 – Personligt meddelande – Då och då får vi förfrågningar om att spela in korta videomeddelanden åt folk, så nu har vi gjort det enkelt att göra en sådan ”beställning”. 

$50 – Du väljer filmen! Den här kategorin har vi förändrat. Tidigare kunde man välja film till Felix Recenserar, men nu är det en film till Första Intrycket som gäller. Det finns två anledningar till detta. Tidigare har vi behövt säga nej till många filmer eftersom de inte gått att göra recensioner av – något som inte kommer vara fallet med Första Intrycket. Dessutom kan vi i Första Intrycket ta upp filmer som vi valt bort till recensionerna, som intenationella filmer, egna hemmaproduktioner osv. (De som valt det här priset tidigare och ännu inte fått sin önskade recensionen kommer så klart få dessa först!) 


VÅRT LÅNGSIKTIGA MÅL

De senaste åren har vi – tack vare er som sponsrar oss på Patreon – kunnat jobba heltid med Monte Fjanton. På många sätt är det det bästa jobb man kan tänka sig – det är fantastiskt kul att kunna jobba för en publik som delar ens humor och uppskattar ens arbete!

Rent ekonomiskt har vi dock hela tiden balanserat på gränsen till avgrunden. Detta har blivit extra klurigt i.o.m. att YouTube börjat ta bort reklamen ifrån många videor som potentiellt kan ha stötande innehåll, vilket flera av våra videor klassats som eftersom vi t.ex. skrivit ”gore” som en tagg i en skräckfilmsrecension. Alla tre kortfilmsrecensioner den här månaden (”ESCAPE,” ”Autografen” och ”Darwins teori”) blev till exempel markerade som icke reklamvänliga i samma ögonblick som de publicerades.

Den största utmaning för oss är inte att producera många videor eller hitta nya filmer att recensera. Den största utmaningen är att hitta ett sätt att göra det här hållbart i flera år framöver. Att arbeta tills man nästan går in i väggen och ändå knappt överleva på det man tjänar är tyvärr inte hållbart i längden. 

Vårt långsiktiga mål är därför att Patreon ska bli vår huvudsakliga inkomstkälla. Vi ser mycket hellre att vi är beroende av er som faktiskt tittar på och gillar våra videor, snarare än annonserna i YouTubes oberäkneliga system. 

Vi kommer fortsätta göra betalda events, företagssamarbeten och dylikt lite då och då, men det vi vill lägga fokus på är alltid att göra videor vi kan vara stolta över, till en publik som verkligen uppskattar dem. Då är Patreon det absolut bästa sättet – här kan ni som vill och har möjlighet stödja oss direkt.


SWISH & POSTBOX

Vi har fått en del som undrat om det inte går att swisha donationer till oss istället för att göra det via Patreon – och det kommer snart vara möjligt! Vi kommer skaffa företagsswish som man kan skicka pengar till, och vi kommer lägga numret i endscreenen efter varje video vi släpper!

Likaså har vi skaffat en postbox dit man kommer kunna skicka mögfilmer som man vill bli av med – adressen kommer vi att gå ut med i dagarna som kommer, och den kommer även stå med i videobeskrivningen till alla vider vi lägger ut framöver!


FELIX RECENSERAR

Nu i september har vi gjort kortfilmsrecensioner, för att ha något att släppa medan vi bygger upp en lite bättre inspelningsstudio till recensionerna. Vi sa ursprungligen att det skulle bli två, men vi släppte även en extra den 24/9 av filmen ”Darwins teori”! 

I oktober är det som brukligt dags för Skräckmånaden, vilket innebär fyra fullängdsrecensioner av dåliga svenska skräckfilmer. I år har vi hittat många fler än vanligt, så ifall inte de fyra första vi ser alla är perfekta för att recenseras så kan det ta ett tag att komma igenom alla!

De vi mer eller mindre spikat redan nu är Rum 213, Murder Island och alla Daniel Lehmussaaris kortfilmer (som släpps som den första recensionen, som en övergång mellan temamånaderna!) 

Mycket mer än så kan vi inte avslöja just nu – vi vill inte spoila alla planer alltför tidigt! Vad som sker i november och framåt kommer vi berätta om i nästa nyhetsbrev som kommer 1 november.


MYSTIKHÖRNAN

Årets största projekt är den tredje säsongen av Mystikhörnan. I våras skrev Basse alla manus, efter typ ett år av spånande och planerande, och i juni började vi filma de första scenerna. 

Planen var att hinna med det allra mesta under juni och juli. Vi hann inte riktigt så mycket som vi hade hoppats (det gör vi aldrig), men vi kom ändå igenom mer än hälften av manusen. 

Nu i september har vi börjat filma igen och vi kommer ägna i princip varje helg framöver åt att få klart de sista scenerna, som också är några av de största i serien. Det kommer säkert bli en del klaffel med väder och årstider, men förhoppningsvis är det mindre övertydligt än i säsong 2. Morgan kommer åtminstone inte ha tandställning i typ vartannat klipp den här gången!

Den tredje säsongen kommer att ha sex avsnitt. Det är färre än till de tidigare säsongerna, men i gengäld är de flesta avsnitten längre än vanligt. Manusen till den är säsongen är totalt 70 sidor långt (1 sida manus blir ungefär 1 minut färdig film). Som jämförelse var manusen till säsong 1 totalt 80 sidor, och till den andra säsongen totalt 90 sidor. 

Utan att spoila storyn alltför mycket kan vi avslöja att den tredje säsongen kommer (försöka) knyta ihop många av de lösa trådar som de tidigare säsongerna lämnat, samt visa hur Morgan, Kenneth och Leffe träffades och började göra det som kom att bli Mystikhörnan. 

Vi har redan gjort något vi aldrig provat förr, nämligen att bjuda in fans till en av inspelningarna som statister. Vi filmade med knappt 20 pers vi (i de flesta fall) aldrig träffat förr, en kylig morgon i Åparken i Tyringe – och det gick över förväntan. Det var intensivt (särskilt att skådespela inför publik och att dirigera stora grupper av skådespelare) men också sjukt roligt, och det filmade materialet ser ut att bli riktigt bra!

Lite längre fram kommer vi att filma ännu en scen där ni som tittare kan vara med som statister, men denna har vi ännu inte satt något datum för. Mer info kommer både här och direkt på Facebook etc. när vi har ett datum!


BASSES RÄTT I SKAFFERIET

Den här serien har vi inte riktigt haft tid för på sistone. Vi har en del planer inför nya avsnitt – och framför allt sätt att förnya serien på. Vi har gjort BRIS i drygt 10 år nu och vi tycker att det är dags att ta serien till nästa nivå om det ska vara värt att fortsätta göra den – annars får vi inte ut något kreativt av det. 

Därför har vi tänkt ge serien ett helt nytt format: mer manusbaserade presentationer och bakgrundsfakta om maten, ett övergripande tema och inbjudna gäster i varje avsnitt, osv.  Planen är att göra det första avsnittet av detta nya BRIS i början av nästa år, men mer specifika än så kan vi inte vara just nu.

(Trogna tittare behöver dock inte oroa sig – senapspulvret kommer inte försvinna!)


EVENTS – TUBECON? MYSTIKHÖRNAN-PREMIÄR?

I år kommer vi inte att medverka på TubeCon-turnén som vi gjorde ifjol. Dels ligger flera av eventen dåligt placerade för oss, då vi måste lägga extra tid i oktober för att göra Skräckmånaden. Och dels vill vi lägga vårt fokus på våra egna event och utveckla dem vidare.

Vilket tar oss till andra eventet på listan, som än så länge bara är på idéstadiet: en (eller flera) premiärvisningar av Mystikhörnan säsong 3! 

Mystikhörnan säsong 3 är det största projektet vi haft på länge och vi har lagt ner lika mycket tid på det som vi skulle gjort på en långfilm. Så varför inte ge serien en långfilmspremiär? 

Som sagt är detta än så länge väldigt preliminärt, så vi har inget datum och ingen plats (men det blir sannolikt i Skåne). Planen är att köra ett längre event om kanske 3 timmar där själva premiärvisningen är huvudnumret. Runt detta kör vi även det vi brukar göra på fanträffar – frågestund med publiken och meet & greet (d.v.s. alla som vill får komma fram och snacka, ta bilder, eller vad man nu vill!) Vi kommer även ta inträde på typ 100-200 kr.

Kommentera gärna vad du tycker om idén! Finns det något vi borde tänka på eller kanske lägga till till eventet? 


ANNAT – VLOGGAR, MIDNATTS-LET’S PLAY, RECENSPELAR

I och med att vi fokuserar mer på Felix Recenserar än vi gjort... typ någonsin, så kommer vi göra mindre vloggar, let’s player och annat än innan. Det kommer dock inte att bli någon större skillnad jämfört med det senaste året då vi ändå gjort dessa rätt sällan (med undantag för de veckovisa vloggarna i våras). 

Vi kommer inte att sluta med någon av serierna helt – de kommer när de kommer. Drar vi på något kul event och får en massa vloggmaterial kommer det en vlogg, och hittar vi något rövdåligt spel och har tid att göra nåt med det så gör vi antingen ett Midnatts-Let’s Play eller ett Felix Recenspelar-avsnitt. 

(För övrigt kommer vi släppa ett Felix Recenspelar den 1 oktober, en double feature of Lego Racers 1 och 2.)


NÅGRA SISTA ORD

Oroa dig inte – alla våra nyhetsbrev kommer inte att vara så här långa! Just nu hade vi dock väldigt mycket att gå igenom, och det kommer vi ha även de näraste månaderna. Vi har mycket planerat för resten av året och början på nästa, så ni kan förvänta er en hel del nyheter härifrån!

Avslutningsvis, tack för att du sponsrar oss! Har du synpunkter på det här nyhetsbrevet, kanske någon idé om saker vi borde ta upp i det framöver, tveka inte att lämna en kommentar!

Comments

Ni är så jävla bra. Det ska ni bara veta. All kärlek till er! <3 För övrigt jättebra nyhetsbrev, kul att få ta del av detta och bra upplägg för framtiden! Kul med nya grejen att rösta fram film till "Första intrycket" för oss som sponsrar med 5 dollar eller mer. Skulle vilja föreslå: Bionicle - The Journey to One. Finns på Dreamfilm bl.a. :) Brohug på er alla!


More Creators